Bourgondische Limburger maakt overstap van semi industrie naar ziekenhuisapotheek

Danny Koopmans (46) uit Roermond is sinds 15 maart van dit jaar in dienst als bereidingsapotheker van het Catharina Ziekenhuis. Hij komt uit de semi industrie. “Ik heb een aantal jaren gewerkt bij Infinity Pharma, voorheen GMP apotheek Mierlo Hout. Daar was ik kwaliteitsapotheker en hield ik me in hoofdzaak bezig met de vrijgifte van geneesmiddelen en met allerlei kwaliteitsaspecten. Daarnaast was ik nauw betrokken bij de productie van geneesmiddelen”, legt Danny uit.

Van de semi industrie, nu dus naar een ziekenhuisapotheek. En elke dag steekt hij de grens tussen Limburg en Brabant over. “Ja”, lacht hij, “het is het waard. De ziekenhuisapotheek van het Catharina Ziekenhuis is een uitdagende omgeving om in te werken. Ik ben aangenomen als bereidingsapotheker maar de functie is nog niet zo vastomlijnd”, legt Danny uit, “we maken in het  ziekenhuis dagelijks medicijnen voor patiënten in het ziekenhuis, poliklinische patiënten en zorginstellingen in het hele land. Met 110 verschillende producten op voorraad en 50 mensen die dagelijks bezig zijn met grondstoffen, bereidingen, spuiten en ampullen, is het een bedrijf op zich binnen het ziekenhuis. En dat maakt het heel interessant.”

Grondstoffen, kiemen en deeltjestellingen

Hij vervolgt: “Naast de individuele bereidingen, voorraadbereidingen en VTGM van cytostatica, houd ik me ook bezig met grondstoffen, kiemen en deeltjestellingen. Dan ben je ook bezig op het gebied van kwaliteit. Die ervaring heb ik en wil ik in het Catharina Ziekenhuis graag inzetten. Tijdens de productie wordt er gecontroleerd of de juiste bestanddelen gebruikt worden en wordt het bereidingsproces bijgehouden op het zogenaamde bereidingsprotocol. Deze bereidingen geef ik als bereidingsapotheker vervolgens vrij. Grondstoffen die we hier in huis nog niet hebben, moeten eerst beoordeeld worden op allerlei kwaliteitsaspecten. Dat is een heel proces en deze grondstoffen moeten voldoen aan allerlei eisen. Die processen kunnen we hier nog efficiënter inrichten. Ik vind het een uitdaging om hier over mee te kunnen denken.”

Bourgondische Limburger

Naast bereidingsapotheker heeft Danny het co-ouderschap voor zijn vierjarige zoontje Liam en zijn vijfjarige dochter Femke. Daarnaast hoopt hij de komende periode het tennissen weer meer op te kunnen pakken. “Mijn leventje zit behoorlijk vol. Maar het maakt je flexibel en het is vooral heel leuk. Uitdagingen voldoende, zowel privé als op het werk. En daarnaast ben ik echt een Bourgondische Limburger en ga ik graag een hapje eten”, lacht hij.