‘Ik heb mijn hart gevolgd en voel me ontzettend thuis!’

‘U bent 25 jaar apotheker’. Deze brief van het KNMP kreeg bereidingsapotheker Lina van Hout begin dit jaar op de mat. “Na 19 jaar met ontzettend veel plezier gewerkt te hebben in het ETZ in Tilburg, was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Ja, een jubileum als apotheker, net 50 jaar, goede gezondheid, lief gezin, wat wil ik nog meer. De tijd was rijp voor een nieuwe stap”, lacht ze.

Het kriebelde al wat langer bij Lina. “Dan kom je op een punt dat je jezelf afvraagt: wat wil ik eigenlijk nog? Het apothekerswereldje is klein, dus ik was al op de hoogte van het nieuwe Bereidingscentrum dat gebouwd wordt bij het Catharina Ziekenhuis. In tegenstelling tot het ETZ heeft het Catharina Ziekenhuis nog een eigen ziekenhuisapotheek die geneesmiddelen op voorraad produceert voor heel Nederland. Dat ligt volledig in mijn straatje. Dus ik heb mijn hart gevolgd, de stoute schoenen aangetrokken en heb gesolliciteerd”, vertelt Lina. Haar eerste drie maanden voelen als een warm bad. “Ik ben ontzettend blij met het warme welkom en ben me daardoor heel snel thuis gaan voelen.”

Implementatie nieuwbouw

Per 1 november is Lina officieel in dienst gekomen van het Catharina Ziekenhuis. “Naast de individuele bereidingen en VTGM van cytostatica, ben ik ontzettend druk met de implementatie van nieuwe processen in de nieuwbouw. Het gebouw staat, maar alles moet nog getest worden en alle processen moeten de komende maanden worden ingeregeld waaronder het programma om steriele spuiten te gaan vullen. Er is een hele verdieping met cleanrooms gebouwd waar zowel steriele als niet steriele geneesmiddelen op voorraad gemaakt gaan worden. Op dit moment worden de kantoren en het magazijn ingericht ; dat is de eerste stap van de verhuizing naar het nieuwe gebouw”, aldus Lina.

Oude auto’s

Naast bereidingsapotheker is Lina getrouwd en moeder van drie jongens (4, 13 en 15 jaar). “Echt een mannengezin. Ik zit middenin pubers en een peuterpuber die alle drie hun eigen identiteit aan het vormen zijn. Wat dat betreft sluit mijn privéleven naadloos aan op de implementatie van het nieuwe gebouw”, lacht ze. Een andere grote passie is oude auto’s. “En dan vooral het rijden er in. Ik heb zelf een Lotus, waar we mooie tochten mee maken. Dus ik kan niet wachten op het mooie weer, dat hij weer van stal kan.”