‘Zorg staat voor mij echt op nummer één’

Lisanne Tempelaar (26) uit Eindhoven werkt sinds januari van dit jaar in het lab van de bereidingsapotheek. “Een ideale combinatie van werkzaamheden. Ik doe onderzoek, maar lever ook direct zorg. Voor de patiënt én voor mijn collega’s”, aldus Lisanne.

Lisanne studeerde Biomedische Technologie aan de TU in Eindhoven. “Van jongs af aan heb ik affiniteit met de zorg. Ik heb me altijd gefocust op geneeskunde. Maar gaandeweg werd ik minder zeker over deze keuze.” Tijdens een open dag op de TU in Eindhoven werd Lisannes belangstelling gewekt voor biomedische technologie.

Puzzelstukjes vielen op hun plaats
“Ik voelde me daar meteen thuis. Tijdens mijn afstuderen deed ik onderzoek in samenwerking met het klinisch lab van het Catharina Ziekenhuis. Daarna ben ik stage gaan lopen in Zweden. Eigenlijk wist ik niet zo goed welke kant ik op wilde. Tot mijn afstudeerbegeleider een vacature van het CZE doorstuurde. Ik solliciteerde en werd aangenomen. Mijn werk op het lab is echt superinteressant. Ik kan zelf onderzoeksmethoden opzetten en analyseren, maar de uitkomsten ook snel implementeren. Fijn dat ik daarbij collega’s kan helpen met onderzoeken waar zij behoefte aan hebben.”

Voldoende ambitie
“We hebben hier op het lab nog voldoende ambitie. Voor mij vraagt dat ook een investering. Tijdens mijn afstuderen werkte ik met UHPLC -apparatuur (Ultra High Performance Liquid Chromotography). Daar werk ik nu ook mee. Maar hier op het lab staat veel apparatuur waar ik nog geen ervaring mee heb. Door mee te kijken en te oefenen kan ik me hiervoor kwalificeren, zodat ik er uiteindelijk onderzoek mee kan doen.”

Ko en Nijn
Dat zorg op één staat bij Lisanne blijkt ook uit buiten het werk. “Ik werk als vrijwilliger bij de dierenambulance. Op de meldkamer en als chauffeur. Daar ben ik twee avonden in de week mee zoet. Verder hebben mijn vriend en ik twee konijnen, Ko en Nijn en sinds kort ook een balkonmoestuin. Super trending volgens mijn Instagramaccount. We hebben al wat tomaten en aardbeien kunnen oogsten. En omdat ik wat uit de natuur haal, geef ik ook terug. Op ons balkon staan planten die goed zijn voor de natuur, kruiden en een bijenhotel. Zo probeer ik ook daar mijn steentje bij te dragen.”