Fatten voor de sat van het vat

Wie een half uur met quality assurance officer Wim van Hoek spreekt, komt met een heel nieuwe woordenschat naar buiten. ‘Fatten en satten’ klinkt dan ineens net zo vertrouwd als ‘eten en drinken’. Wim is samen met zijn collega’s, in verband met alle restricties rondom het coronavirus,  bezig met het op afstand keuren van de apparatuur voor de nieuwe ziekenhuisapotheek en dat heet onder professionals nou eenmaal ‘fatten’. Alleen leken als wij spreken nog ouderwets over een ‘factory acceptance test’.

December dit jaar wordt de nieuwe ziekenhuisapotheek van het Catharina Ziekenhuis opgeleverd en die komt vol high tech apparatuur te staan. Een GMP washer, 4 autoclaven en een 750 liter productie vat, om er maar een paar te noemen. Apparatuur die steriele geneesmiddelen moet gaan produceren en daarom 200 procent betrouwbaar moet zijn. Voor de oplevering worden ze uitgebreid getest en dat begint al in de fabriek. Op dit moment worden er vier autoclaven (een apparaat dat steriliseert) getest. Normaal gesproken zou er een delegatie van het Catharina Ziekenhuis naar Italië gaan om met eigen ogen te controleren of ze aan alle technische specificaties voldoen. Maar door de corona restricties kan er op dit moment niet bij de producent in Italië ‘gefat’ worden, dus nu gebeurt het digitaal en via een videoverbinding. “Vroeger zaten we met drie man sterk een proces live te bekijken, nu zitten we met zijn allen naar een foto of een filmpje te turen. Je moet ze wel vertrouwen dat ze het resultaat goed vastleggen, want in theorie kunnen ze het faken. Op locatie met je neus er bovenop is beter. Nu is het letterlijk afstandelijker.”

Net een Dreft reclame

“Vorige week hebben we een GMP washer gefat”, vertelt Wim. “Dat is een apparaat waarmee je flessen en flacons wast. Die flacons worden van tevoren met een kleurstof bespoten. Dan zien we eerst hoe vuil alles is en achteraf ook hoe schoon het er weer uitkomt. Net een reclame voor een afwasmiddel. Alleen bij een commercial voor nieuwe Dreft moet je maar geloven dat het werkelijk zo is, maar wij moeten het heel zeker weten. Dus bij ons blijft het filmpje lopen, er wordt niet geknipt, en wij zien na het wasprogramma met UV-licht hoeveel kleurstof er nog aan die flacons kleeft.”

Na de fat de sat

Als de fat achter de rug is, worden de eventuele tekortkomingen aangepast en dan komt het apparaat naar Eindhoven. “In het najaar doen we dan hier de ‘sat’, de site acceptance test. Dan testen de fabrikant en wij het apparaat in de ziekenhuisapotheek zelf en worden de laatste aanpassingen gedaan”, legt Wim uit.

State of the art

Eind december van dit jaar wordt de nieuwe ziekenhuisapotheek van het Catharina Ziekenhuis in gebruik genomen. Het ziekenhuis zal dan beschikken over een van de meest geavanceerde ziekenhuisapotheken van Nederland. Een ‘state of the art’ gebouw van drie verdiepingen volledig gericht op de productie van voorraadbereidingen. Met een cleanroom gedeelte van 700 vierkante meter en een laboratorium met een vloeroppervlakte van 200 vierkante meter waar naast de farmaceutische (eind)controles ook toxicologische bepalingen worden uitgevoerd.

Trots

Wim kan intussen zijn enthousiasme nauwelijks verbergen: “Wat ik bewonderenswaardig vind, is dat wij zo’n miljoenenproject met zo’n klein clubje doen. Echt heel knap. Ik heb jaren in de industrie gewerkt en ik durf wel te zeggen dat er niet veel mensen zijn die ons dit nadoen.” En dan is zijn tijd op, er moet er moet weer nodig ‘gefat’ worden.