Prikkelende innovatie verhoogt veiligheid medicatie

Patiënten in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven en het Isala in Zwolle die medicatie nodig hebben, krijgen dat steeds vaker uit kant-en-klare spuiten. Deze innovatieve spuiten, die beide ziekenhuizen gaan produceren, bieden veel voordelen. Medicatie wordt veiliger, langer houdbaar én verpleegkundigen houden meer tijd over voor de patiëntenzorg.

Om de spuiten breder onder de aandacht te brengen, zijn het Eindhovense en het Zwolse ziekenhuis een samenwerking aangegaan. De ziekenhuizen willen hun kennis delen en de ‘prikkelende innovatie’ ook voor andere ziekenhuizen beschikbaar stellen.

De toekomst

Het gebruik van houdbare spuiten verhoogt de medicatieveiligheid, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. “Vooraf gevulde, houdbare spuiten zijn de toekomst”, zegt Ralph van Wezel, ziekenhuisapotheker in het Catharina Ziekenhuis. “Medicatie uit een ampul of flacon moet opgelost, verdund of opgetrokken worden, voordat deze aan de patiënt toegediend wordt. Daarbij bestaat het risico op besmetting of rekenfouten. Deze risico’s zijn er niet als de houdbare spuiten uit de afdelingsvoorraad gepakt kunnen worden. En, ook belangrijk gezien de werkdruk in de zorg, het scheelt verpleegkundigen tijd. Tijd die ze extra kunnen besteden aan de patiënten!”

Innovatieve en duurzame oplossing

De beide ziekenhuizen lopen voorop in de ontwikkeling van de duurzame medicatiespuiten. De spuiten zijn tot een jaar houdbaar, gewoon bij kamertemperatuur, en voorkomen verspilling van medicatie. Het assortiment bestaat inmiddels uit zo’n 20 verschillende spuiten en wordt ieder jaar in overleg met de afnemers uitgebreid.

Belangstelling

De ziekenhuizen gaan dit jaar het innovatieve product verder onder de aandacht brengen en uitbreiden. De RTA-spuiten worden beschikbaar gesteld tegen reële niet commercieel gedreven prijzen. Er is al veel belangstelling om de spuiten in te voeren, al vormen de schijnbaar hogere kosten soms een belemmering, ervaart Van Wezel: “Uit een recente kostenanalyse blijkt juist dat, ondanks de investeringen die nodig zijn voor de productie, overall een kostenbesparing wordt gerealiseerd. De kwaliteit van de patiëntenzorg wordt verbeterd. Er is minder kans op infecties, met als mogelijk gevolg een kortere ligduur. De kans op microbiële besmetting en mogelijk infectiegevaar is nagenoeg nul. RTA-spuiten geven maximale kwaliteit en veiligheid voor de patiënt.” Inhoudelijk informatie over de kant en klare spuiten wordt door de ziekenhuizen beschikbaar gesteld via de website www.prikkelendeinnovatie.nl. De kwalitatieve en  financiële voordelen zijn uitgewerkt in whitepapers die via de website te downloaden zijn.